Skoda Octavia 1.0 TSI. Lifting absolutny
Skoda inaczej niż inni producenci podeszła do kwestii faceliftingu. W zmodernizowanej Octavii zmieniło się bardzo wiele. Czy na plus? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Nowy pas przedni, nowe tylne reflektory, nowe lakiery, nowe felgi, nowe wzory tapicerki, nowy system multimedialny - poliftingowa Octavia to tak naprawdę nowy samochód. Ale są też rzeczy, które się nie zmieniły.
Po pierwsze, kompaktowa Skoda pozostaje liderem sprzedaży w segmencie.
Po drugie, Octavia dzięki licznym rozwiązaniom Simply Clever i najprzestronniejszej kabinie w klasie pozostaje najbardziej praktycznym autem wśród samochodów segmentu C.
Po trzecie, oferta Skody daje najlepszy stosunek ceny do jakości.
Właśnie te rzeczy Polacy od lat doceniają w czeskiej marce.
Historia sukcesu Škody Octavii. Wszystko zaczęło się od...
Škoda Octavia to najlepiej sprzedająca się Škoda w historii. Od momentu debiutu w 1996 roku po dziś dzień czeska marka dostarczyła klientom ponad pięć milionów egzemplarzy tego modelu. W minionym roku na całym świecie sprzedano 436 300 sztuk Octavii trzeciej generacji! To ponad 38 proc. całkowitej produkcji marki. W Polsce Octavia niezmiennie pozostaje na pozycji lidera - w 2016 roku została dostarczona do 16 966 klientów. To wzrost o prawie 20 proc. względem 2015 roku.
Skąd bierze się oszałamiający sukces kompaktu?
Wszystko zaczęło się jeszcze w 1992 roku. Škoda rozpoczęła prace nad nowym modelem rok po przejęciu marki przez koncern VAG. Auto było opracowywane na zupełnie nowej platformie całej Grupy (VW A4), dlatego pierwsza Octavia to bliski krewniak czwartej generacji Volkswagena Golfa. Auto było gotowe do rynkowego debiutu równo 20 lat temu - w 1996 roku. Na rynku Octavia debiutowała w nadwoziu typu liftback. Auto było bardzo przestronne jak na swoją klasę - bagażnik miał aż 528 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń jego przestrzeń wzrastała do 1328 litrów. W 1998 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie rodzina Octavii powiększyła się o jeszcze praktyczniejszą odmianę Combi. W 1999 roku na pokładzie Octavii zadebiutował napęd 4x4.
Pierwsze Octavie wyjechały na drogi z dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi i jedną wysokoprężną. Bazowym silnikiem był benzyniak 1.6 MPI o mocy 75 KM, półkę wyżej znalazł się większy 1.8 20V o mocy 125 KM. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych przygotowano lubianego turbodiesla 1.9 TDI o mocy 90 KM. Z tym silnikiem Škoda Octavia spalała tylko 5,1 litra oleju napędowego na 100 km. Z biegiem lat gama silnikowa pierwszej Octavii się poszerzała. Wraz z faceliftingiem z 2000 roku do oferty dołączyła wersja RS.
Druga Octavia debiutowała na rynku w 2004 roku z bardzo ambitnym zadaniem - miała powtórzyć sukces poprzedniczki. Okazało się, że Octavia II nie miała z tym większych problemów. Klienci polubili kompakt Czechów jeszcze bardziej. To wciąż był duży samochód za stosunkowo nieduże pieniądze. Po stronie zalet Octavii można było zapisać walory użytkowe, praktyczność, solidne nadwozie, bezpieczeństwo i technologie Volkswagena. Wizytówką czeskiego auta pozostał rozmiar. Auto mierzyło 4,57 metra długości i klasyfikowano je jako kompakt, ale z lekkimi aspiracjami do podgryzania klasy średniej. Drugą generację zbudowano na płycie podłogowej Golfa V, ale wyraźnie wydłużono w tylnej części. W stosunku do jedynki długość wzrosła o 7 cm, a rozstaw osi o ponad 6 cm. Zyskano w ten sposób więcej przestrzeni za przednimi fotelami i wygospodarowano ogromną przestrzeń bagażową (hatchback 560 l, kombi 580 l).
Za to z technologicznych nowości trzeba wymienić: dwusprzęgłową skrzynię DSG, bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach benzynowych, zrezygnowanie w tylnym zawieszeniu z belki skrętnej na rzecz układu wielowahaczowego oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego Servotronic, działające progresywnie (zmniejszanie siły wspomagania wraz ze wzrostem prędkości) i automatycznie wspomagające utrzymanie kierunku podczas jazdy na wprost. Wszystkie te nowości sprawiały, że druga Octavia była jednym z najnowocześniejszych aut w klasie i przekonywała do siebie coraz więcej kierowców. W latach 2004-2013 sprzedano aż 1,6 miliona limuzyn i 900 000 kombi.
W 2012 roku przyszedł czas kolejnej generacji. Škoda określa trzecią generację modelu mianem największej rewolucji w historii modelu. Najnowsze wcielenie kompaktu kontynuuje wspaniałą passę kompaktu i z miesiąca na miesiąc poprawia wyniki sprzedaży. Czesi w rekordowym dla siebie czasie zdołali sprzedać milion sztuk Octavii - kamień milowy osiągnięto w marcu 2016.
W rok 2017 trzecia Octavia wjechała zupełnie odmieniona
Choć niedawno przeprowadzone odświeżenie modelu to tylko facelifting, a nie nowa generacja, to Škoda postawiła na naprawdę poważne zmiany. Zauważamy je już po pierwszym spojrzeniu. Największe zmiany zaszły w pasie przednim. Czesi zamontowali nowe, dwuczęściowe reflektory, nawiązujące nieco do Kodiaqa. Grill i charakterystyczne przetłoczenia karoserii pozostały bez zmian. Z tyłu zamontowano światła o tym samym kształcie, ale innym wzorze. Zmiany zewnętrzne ograniczą się jeszcze do nowych lakierów i wzorów felg. Odświeżona Octavia jest obecnie dłuższa o kilka milimetrów, a rozstaw kół tylnej osi jest szerszy o 20 lub 30 mm (zależnie od wersji silnika i rodzaju tylnej osi).
Odświeżone wnętrze to klasyka faceliftingów – lekkie porządki, materiały lepszej jakości, dbałość o dobre spasowanie i pozbycie się zbędnych przycisków. Największą nowością jest zdecydowanie bardzo duży, bo aż 9,2-calowy ekran systemu multimedialnego. Nowy wyświetlacz reaguje błyskawicznie już na najlżejszy dotyk, a wokół niego umieszczono stylowe płytki dotykowe zamiast klasycznych przycisków. Co więcej, Octavia może być wyposażona w hotspot WLAN i na życzenie moduł LTE do szybkiej transmisji danych. Dla użytkowników smartfona do dyspozycji jest dodatkowo schowek na telefon, Phonebox, z indukcyjnym ładowaniem. Intuicyjny system multimedialny obsługuje standardy Apple CarPlay oraz Android Auto.
Jak przystało na Octavię, mamy do czynienia z prawdziwym mistrzem praktyczności w swojej klasie. Raz jeszcze żaden konkurent nie może się pod tym względem z Czeszką równać. Bagażnik ma pojemność odpowiednio 590 l i 610 l, po złożeniu oparć kanapy jest to 1.580 l/1.740 l. Do kombi na życzenie jest dostępna elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika. Auto wyposażone jest też w szereg rozwiązań „Simply Clever”, które sprawiają, że korzystanie z samochodu jest jeszcze przyjemniejsze i wygodniejsze.
Na liście wyposażenia znalazły się m.in. system Care Connect z funkcją automatycznego kontaktowania się ze służbami ratunkowymi po wypadku, zdalny dostęp do samochodu przy użyciu nowej aplikacji Škoda Connect (sprawdzanie statusu samochodu, zdalne włączanie świateł, etc.), rozwinięty system predykcyjnej ochrony pieszych, który pomiędzy prędkością 10 a 60 km/h uruchamia hamulec awaryjny w sytuacji wtargnięcia pieszego na drogę, Rear Traffic Alert, który ułatwia wyjeżdżanie z miejsca parkingowego, ostrzegając o ruchu poprzecznym za samochodem. Nowa Octavia oferuje znacznie więcej, niż można oczekiwać od kompaktu.
I to właśnie źródło jej ogromnego sukcesu. Czesi od samego początku wykraczali poza swoją klasę, a jednocześnie nie podwyższali cen – dzięki temu Octavia stała się ulubionym samochodem Polaków.
Lider jest tylko jeden. Prezentacja szerokiej gamy wersji Škody Octavii
Škoda Octavia to zdecydowanie najlepiej sprzedające się auto na polskim rynku. Polacy pokochali kompakt z Czech już wiele lat temu i próżno szukać konkurenta, który mógłby Octavię zdetronizować. Z roku na rok Škoda podkręca wyniki sprzedaży i dociera do coraz większej liczby klientów. Nie tylko w Polsce. Ba, nie tylko na Starym Kontynencie. Škoda stała się znaczącym graczem także w Chinach. Skąd bierze się sukces czeskich aut?
Škoda Octavia ma do zaoferowania kierowcom naprawdę bardzo dużo. To model, który ucieleśnia wszystkie wartości czeskiej marki i jest podstawą jego sukcesu. Duży model klasy kompakt oferuje w swoim segmencie wnętrze o wyjątkowej przestronności i wyposażenie oraz technikę klasy średniej. W tej klasie nie znajdziemy równie praktycznego samochodu! O sukcesie Czechów decyduje też bogactwo ich oferty – Škoda przyszykowała propozycje dosłownie dla każdego.
Jak dobrze wiemy, oprócz klasycznego sedana Octavia dostępna jest także w nadwoziu kombi. Bagażnik tej wersji pomieści aż 610 l! A po złożeniu tylnej kanapy otrzymamy imponujące 1740 l.
Wielkie wrażenie robi także szeroka oferta silnikowa. Kierowca ma do wyboru benzynowe jednostki TSI oraz wysokoprężne TDI. To same nowoczesne konstrukcje, które cechuje wysoka wydajność i niskie zużycie paliwa. Cennik otwiera wersja 1.2 TSI o mocy 85 KM, a zamyka bardzo mocny diesel 2.0 TDI o mocy 184 KM. Co więcej, Octavia oferowana jest nie tylko z ręczną skrzynią biegów, ale także bardzo chwalonym, dwusprzęgłowym automatem DSG. W wyższych wersjach dostępny jest napęd 4x4. Dla oszczędnych przygotowano Octavię G-TEC zasilaną gazem ziemnym.
Przyjrzyjmy się teraz najciekawszym odmianom kompaktu
W motoryzacji naszych czasów coraz większą rolę odgrywają wszelkiej maści SUV-y i crossovery. Kierowcy na całym świecie pokochali te podwyższone samochody za wysoką pozycję za kierownicą, modny wygląd i bardzo dobre właściwości terenowe. Czesi nie przespali wzrostu popularności SUV-ów – w swojej ofercie mają przecież kompaktowe Yeti oraz dużego Kodiaqa. Jednak Octavia również ma do zaoferowania coś dla fanów crossoverów. Chodzi oczywiście o Octavię Scout. Škoda Octavia Scout to uterenowiona wersja czeskiego kompaktu. Bazuje na Octavii Combi, jest podniesiona o 30 mm i wyposażona w szereg elementów, które składają się na modny terenowy makijaż. To m.in. czarne osłony progów i nadkoli oraz srebrna atrapa osłony podwozia z przodu i tyłu. Nie zabrakło też srebrnych relingów dachowych, specjalnego wzoru felg i kilku mniejszych detali.
Pod maską dostępne są następujące jednostki napędowe: benzyna 1.8 TSI 180 KM oraz trzy wysokoprężne silniki 1.6 TDI 110 KM, 2.0 TDI 150 KM oraz 2.0 TDI 184 KM. Co oczywiste, napęd 4x4 to standard w każdej wersji silnikowej. Dzięki niemu i podwyższonemu prześwitowi Octavia Scout nie boi się wycieczek poza asfaltowe drogi i bez problemu poradzi sobie nawet w trudniejszym terenie.